Manifest: “Duurzaamheid in ICT-Onderwijs”

Manifest voor Duurzaamheid in het ICT-Onderwijs

De Nationale Coalitie Duurzame Digitalisering (NCDD) en Jong ECP roepen op tot een verschuiving in het ICT-onderwijs. We willen dat de ICT-professionals van morgen niet alleen technologische experts zijn, maar ook duurzaam denken en verantwoord handelen. Onderschrijf ook dit belang en roep op tot meer duurzaamheid in het ICT-onderwijs!
Doe mee!

De wereld staat voor ongekende ecologische uitdagingen, en de rol van de ICT-sector hierin is onmiskenbaar. Terwijl technologie en digitalisering bijdragen aan oplossingen voor veel van onze maatschappelijke problemen, dragen ze tegelijkertijd bij aan milieuproblemen zoals energieverbruik en uitstoot van broeikasgassen, elektronisch afval en de uitputting van natuurlijke hulpbronnen.  

In de afgelopen 10 jaar is de werkgelegenheid voor ICT-professionals met 90 procent gestegen en deze groep vertegenwoordigt momenteel ongeveer 2 procent van de arbeidsmarkt.[1] In dit licht speelt onderwijs een cruciale rol in het vormen van toekomstige ICT-professionals, die zich bewust zijn van de ecologische impact van technologie en in staat zijn duurzame oplossingen te ontwikkelen en duurzame werkwijzen in te zetten. Het is daarom belangrijk dat de onderwijsgemeenschap zich inzet om duurzaamheid een betekenisvolle plek te geven in alle aspecten van het ICT-onderwijs. Momenteel ontbreekt het echter in veel ICT-opleidingen en trainingen nog aan voldoende aandacht voor deze thematiek. 

De Nationale Coalitie Duurzame Digitalisering (NCDD) en Jong ECP roepen middels dit manifest op tot een paradigmaverschuiving binnen het ICT-onderwijs. We streven naar een toekomst waarin studenten niet alleen experts worden in technologie, maar ook bewuste wereldburgers die verantwoordelijkheid nemen voor de impact van hun werk op de planeet. Dit betekent dat duurzaamheid in alle facetten van het onderwijs geïntegreerd moet worden – van curriculumontwikkeling en onderzoeksprojecten tot het dagelijks gebruik van technologie. 

Hoewel er al veel goede voorbeelden zijn van initiatieven die duurzaamheid integreren in het ICT-onderwijs, is er nog steeds een gebrek aan brede implementatie en structurele verandering binnen curricula en opleidingsprogramma’s. De NCDD moedigt onderwijsinstellingen aan hun curricula en werkwijzen aan te passen, zodat toekomstige ICT-professionals niet alleen technologisch vaardig zijn, maar ook duurzaam bewust handelen. 

Het bedrijfsleven hecht steeds meer waarde aan duurzaamheid, en het is essentieel dat afgestudeerden met deze mindset de arbeidsmarkt betreden. Ook jongeren en studenten erkennen het belang van duurzaamheid en willen dit terugzien in hun opleidingen en trainingen[2]. Ze verwachten dat onderwijsinstellingen hen niet alleen technische vaardigheden, maar ook de kennis en mindset bieden om bij te dragen aan een duurzame toekomst in de ICT-sector. 

Dit manifest heeft tot doel het belang van duurzaamheid in het ICT-onderwijs te onderstrepen en te fungeren als hulpmiddel en bevestiging voor iedereen die zich wil inzetten voor positieve verandering. Daarnaast heeft dit manifest een agenderende functie richting beleidsmakers en onderwijsinstellingen en -professionals.  

We geloven dat de toekomst van technologie duurzaam moet zijn, en dat het onderwijs hierin een leidende rol moet spelen. Samen kunnen we bouwen aan een ICT-sector die niet alleen innovatief en efficiënt is, maar ook milieubewust en toekomstbestendig. 

Laten we vandaag de koers veranderen voor een betere, duurzamere wereld van morgen. Of je nou student, beleidsmaker, ondernemer of (onderwijs)professional bent: spreek je uit voor meer duurzaamheid in het ICT-onderwijs. Onderteken het manifest!